Hållbarhet

Kvinnors egenmakt och Chiquita

Hållbarhet

april 1st 2020 ・ 10 min läsning

Den 8 mars, på den internationella kvinnodagen, lyfter det ikoniska globala bananvarumärket Chiquita fram sitt engagemang för att möta utmaningarna med jämställdhet på bananplantagen i Latinamerika.

Bananplantager kan inte bara vara avlägsna utan också traditionellt mansdominerade och involverar en mycket fysisk arbetslinje, vilket kan göra att kvinnor utsätts för våld, diskriminering och hot. Chiquita har antagit den viktiga utmaningen att främja kvinnors rättigheter och kvinnors egenmakt och har utvecklat riktlinjer, uppförandekoder och verktyg för att säkerställa att incidenter elimineras så långt som möjligt och att nolltolerans visas för sådana handlingar.

IUL-Colsiba-Chiquita-avtalet från 2001 om arbetstagares rättigheter stärktes 2013 för att specifikt skydda kvinnors rättigheter, särskilt deras anställningsmöjligheter. Avtalsbilagan ger ett effektivt ytterligare skydd till Chiquitas kollektiva arbetsavtal i Panama, Costa Rica, Honduras och nu Guatemala, där det för närvarande genomförs.

Avtalet ligger också till grund för en informations- och medvetenhetskampanj för att främja kvinnors tekniska färdigheter, rättigheter och hälsa och säkerhet, och granskas regelbundet av en särskild kommitté för att bedöma tillämpningen av avtalet.

 

Jämställdhet och Chiquitas pågående arbete

Medan Chiquita accepterar att kvinnor fortfarande är underrepresenterade på alla nivåer i sin organisation, arbetar företaget hårt för att öka kvinnors deltagande, vilket exemplifieras av dessa 4 kvinnliga Chiquita-anställda Mayra, Faustina, Elizabeth och Nives.

Fyrabarnsmamman Mayra Noelia Pereira var den första kvinnan som körde mobilkranar i Puerto Barrios järnvägsterminal, vilket inspirerade andra kvinnor att bli hamnoperatörer.

Den diplomerade agronomen Faustina Madrid, har arbetat sig upp till posten som lantbruksadministratör hos Chiquita och fått nya kunskaper och förmågor i processen.

Nives de Luca har arbetat i flera nyckelpositioner hos Chiquita sedan 2003. Hon är för närvarande hamnchef i Oxnard, Kalifornien, ett viktigt utlopp som försörjer USA:s västkust.

Elizabeth Vargas Hidalgo började sin karriär hos Chiquita som lantarbetare och är nu arbetsledare på förpackningsanläggningen, vilket hjälper hennes gård att uppnå bra resultat.

 

Kampanjen Pink Sticker

Chiquitas engagemang för kvinnors egenmakt och jämställdhet stannar inte vid gårdarna i de tropiska områdena. Varumärket för den världsberömda fröken Chiquita är också en stark anhängare av kampen mot bröstcancer, den näst vanligaste cancern hos kvinnor över hela världen, som representerar cirka 25 % av alla cancerfall hos kvinnor.

Chiquitas Pink Sticker-kampanj stöder Breast Cancer Awareness Month, en kampanj som organiseras av välgörenhetsorganisationer för bröstcancer varje oktober. Varje år sedan 2017, under oktober månad, ändras färgen på företagets ikoniska Blue Sticker (som representerar deras engagemang för hållbarhet) till rosa för att öka den globala medvetenheten om bröstcancer. Chiquita samarbetar också varje år med olika föreningar som Pink Ribbon, American Cancer Society och Girls vs Cancer i sina ansträngningar att bedriva forskning och stödja patienter, överlevande och vårdgivare av bröstcancer.

Gå med i Chiquitas community

  • Anpassade receptval: tillgång till avancerade filter, betygsätt recept, spara dina favoriter i ditt personliga bananutrymme.
  • Privilegierad tillgång till speciella giveaways och tävlingar
  • Ställ in dina kostpreferenser och spara dina mest omtyckta livsstilsartiklar.

Följ med oss!

Gå med i Chiquitas community och få tillgång till ditt personliga bananutrymme!

Copy link