Vem är Chiquita?

När folk tänker bananer säger de ”Chiquita”. Varför? Chiquita är ett ledande globalt bananföretag med 18 000 anställda i 25 länder och med närvaro i nästan 70 länder. På varje marknad där Chiquita-varumärket finns arbetar det kontinuerligt för att vara det bästa bananvarumärket.

Det ger konsumenter och kunder högsta kvalitet på frukt och service, samtidigt som det skapar konsekvent värde för Chiquita-varumärket, dess kunder, leverantörer, medarbetare och samhällen och miljön respekteras.

Samtidigt som företaget närmar sig 150 år är det starkare än någonsin. Idag leder Chiquita med en återupplivad vision. Vårt nya ledarskap investerar kraftigt i vår stiftelse för att bättre stödja våra affärsmål genom att utveckla hållbar tillväxt med regenerativt jordbruk, stärka vår kommersiella leverantörsbas, förbättra förpackningsanläggningar, ta kontroll över vår logistik och frakt för att återlansera till en ny varumärkespositionering.

1870

Ursprunget till Chiquita

Vår berättelse har sin början för över ett sekel sedan, när det var en riktig utmaning att frakta färska bananer och hindra dem från att mogna på vägen. De första bananfraktarna, som förlitade sig på gynnsamma vindar, kunde bara hoppas att deras last inte skulle mogna innan de nådde hamnen.

1870

Kapten Lorenzo Dow Baker

När kapten Lorenzo Dow Baker seglade fiskeskonaren Telegraph från Jamaica till Jersey City år 1870 med en last på 160 klasar bananer, stuvade han dem helt enkelt på däck och väntade på goda vindar. Han hade turen med sig, och när han kom till New Jersey 11 dagar senare sålde han sin last för en vinst på 2,00 dollar per klase.

1885 inledde kapten Baker ett partnerskap med Andrew Preston och investerare och kallade det Boston Fruit Company. Detta var den blygsamma början på det globala fenomenet som nu är känt som Chiquita Brands International.

1899

Förenade fruktföretaget

1899 grundades United Fruit Company . Detta var frukten (för att mynta ett uttryck) av sammanslagningen av Boston Fruit Company, som ägdes av kapten Baker och Andrew Preston, och järnvägsföretaget Minor C. Keith, som hade planterat bananer längs sina spår.

1899

Förenade fruktföretaget

Företaget skapades den 30 mars; United Fruit Company utfärdade sin första årliga aktieägarrapport ett år senare, 1900, och noterades först på New York-börsen 1903.

Fartygen målades vita för att återspegla den tropiska solen och bibehålla den optimala temperaturen för bananer, och kallades ”Den stora vita flottan”.

1907

Den stora vita flottan

Den stora vita flottans namn kan spåras tillbaka till 1907, när president Teddy Roosevelt skickade en flotta av krigsfartyg på en världsomspännande turné. Dessa fartyg målades vita i stället för det nu vanliga gråa, och blev kända som den stora vita flottan.

1907

Den stora vita flottan

Samtidigt målade kapten Baker också sina fartyg vita för att reflektera det tropiska solljuset och göra det lättare att bibehålla rätt temperatur för bananerna.

Idag behöver fraktare till och från Centralamerika bara ringa den stora vita flottan för att få samma överlägsna service som de har haft i nästan ett sekel. Den stora vita flottan är en del av Chiquita Brands International, med huvudkontor i Charlotte, NC.

Chiquita Brands och dess dotterbolag sysselsätter cirka 20 000 personer i 70 länder på sex kontinenter. Vi är stolta över vårt företag och ännu stoltare över de människor som utgör vår organisation.

1944

Miss Chiquita, vår första fruktdam

Under sina tidiga år fann Miss Chiquita berömmelse i frukthyllan som en animerad banan. Tecknad 1944 av serietecknaren Dik Browne, skaparen och illustratören av Hagbard Handfaste och Familjen Flax, gav Miss Chiquita ett vänligt, personligt ansikte till varumärket Chiquita.

1944

Miss Chiquita

Med sin festliga och roliga personlighet var Miss Chiquita experten på allt du någonsin velat veta om bananer. Hon hjälpte till att lära konsumenterna om bananernas fantastiska näringsvärde och hur man mognar dem.

Hon var en stor kändis och gjorde gästframträdanden på toppradioprogram, inklusive Fred Allen och Alec Templetons program. Andra sändningspersonligheter som bjöd in Miss Chiquita var Charlie McCarthy och Bert Lahr. Allteftersom årtiondena fortskred gjorde Miss Chiquitas utseende det också, då hon sakta väcktes till liv.

1944

Chiquita-varumärket Banana Jingle

”Jag är Chiquita-bananen och jag har kommit för att säga att bananer måste mogna på ett visst sätt – när de har en gyllene nyans med bruna fläckar smakar bananer som bäst och är nyttigast för dig …”

1944

Chiquita-varumärket Banana Jingle

Chansen är stor att du kan sjunga, eller åtminstone nynna, några rader av den berömda Chiquita-bananjingeln.

Låten släpptes första gången 1944 när Miss Chiquita gjorde sin debut. Den medryckande melodin skrevs för att hjälpa till att lära amerikaner hur man mognar och använder bananer, som på den tiden var en exotisk tropisk frukt. Låten skapades av ett reklambyråteam under ledning av Robert Foreman. Sångaren i den ursprungliga 1944-inspelningen var Patti Clayton, den första i en lång rad av Miss Chiquitas.

Som mest spelades jingeln 376 gånger om dagen på radiostationer över hela USA, och var en av de mest framgångsrika reklamjinglarna genom tiderna.

1999 uppdaterade vi texterna för att göra jingeln mer relevant för konsumenterna och för att belysa de näringsmässiga fördelarna med att äta en Chiquita-banan varje dag:
Utdrag: Jag är Chiquita-bananen och jag har kommit för att säga – Jag erbjuder bra näring på ett enkelt sätt – När du äter en Chiquita har du gjort din del – För att ge varje dag en hälsosam start – Under den gula halvmånen – Får du vitaminer och god smak – Utan fett kan du bara inte slå dem – Du kommer att må bättre när du äter dem – De är en gåva från naturen och har en naturlig plats på tallriken – För nyttiga, rena bananer – leta efter Chiquitas etikett!”

Under 2015 lanserade vi den senaste versionen för att göra jingeln mer relevant för dagens konsumenter och lyfta fram den nya varumärkespositioneringen, Just Smile!

Upphovsrätt: Text © 1999 Chiquita Brands L.L.C. ”Chiquita Banana” (ord och musik av Garth Montgomery, Leonard Mackenzie, William Wirges) under licens till Chiquita Brands L.L.C. © 1945 Shawnee Press Inc.

1952

Chiquitas reklamkampanjer för varumärket

Upptäck ett urval av våra historiska och senaste annonser. Chiquitas varumärke är ett av världens mest populära varumärken delvis på grund av våra älskade reklamfilmer och tryckta annonser genom åren. Vi har sammanställt en rad favoriter för dig att ta del av. Lekfull av naturen!

1963

Vår ikoniska blå dekal

En bild på Miss Chiquita har dykt upp på de distinkta blå klistermärkena som identifierar Chiquita-bananer och andra produkter sedan 1963.

”Denna etikett på utsidan visar att insidan är bästa möjliga.”

1963

Vi påbörjade det största varumärkesprogrammet som någonsin genomförts av en produktmarknadsförare, tillsammans med en rekordbrytande annonskampanj som inkluderade att fästa det klassiska blå klistermärket på våra bananer.

1987

Miss Chiquita förmänskligad

Miss Chiquita avbildades som en banan fram till 1987, då konstnären Oscar Grillo, skaparen av Rosa Pantern, förvandlade henne till en kvinna. Förändringen återspeglade den tillgivna bilden som allmänheten hade av Miss Chiquita som en riktig person.

1990

Chiquita Brands International

Företaget bytte officiellt namn till Chiquita Brands International, Inc. för att dra nytta av global varumärkesigenkänning.

1990

Chiquita Brands International

  • Chiquita tog emot det första av 16 kylfartyg i sin moderna flotta och investerade i en stor bananexpansion i den atlantiska zonen i Costa Rica.
  • 1991 byggde Chiquita en toppmodern bananbearbetningsanläggning i Costa Rica.
  • 1992 utrustades Chiquitas kylfartyg med nya kontrollerade atmosfärer för att ytterligare bromsa mognadsprocessen och förbättra kvaliteten på fruktlasterna.
  • 1994 certifierades de första Chiquita-odlingarna av Rainforest Alliances Better Banana-projekt.

2000

Chiquita-varumärkets hållbarhetsinsatser

Chiquita har antagit en uppsättning kärnvärderingar och uppdaterat sin uppförandekod för att inkludera arbetsstandarden Social Accountability Internationals SA8000. Rainforest Alliance har certifierat alla Chiquitas odlingar i Latinamerika.

2000

  • År 2001 undertecknade Chiquita och IUL, COLSIBA, ett historiskt avtal om arbetstagares rättigheter för bananarbetare. Wal-Mart utsåg Chiquita till årets miljöleverantör.
  • År 2004 certifierades alla Chiquita-ägda gårdar i Latinamerika enligt arbetsstandarden SA8000. Chiquita tilldelades ”Corporate Citizen of the Americas Award” från Organization of American States för husägarprojektet Nuevo San Juan i Honduras.

2015

Bara le!

2015 lanserade Chiquita kampanjen Just Smile! som en kreativ plattform för att föra samman Chiquita-bananer och konsumenter på ett lekfullt sätt. Chiquita är ett varumärke som framkallar lycka, positivitet och viljan att dela med sig.

2017

Vi är bananer

2017 lanserade vi en ny global positionering med kampanjen we are bananas (vi är bananer) i Nordamerika och 2018 utvidgade vi den till Europa.

2017

Vi är bananer

Vi har strävat efter att driva hem vårt varumärkes huvudbudskap om nöje genom livfullt och lättsamt visuellt berättande. Vår slogan förkroppsligar både banankategorins ledarskap och nöje!

Andra taglines: ”hej gul” (hello yellow), ”ingen har någonsin ätit en banan arg” (nobody has ever eaten a banana angry) och ”arbeta på din kurva” (work on your curve).

2017

Alltid det bästa valet

Snabbmat eller restaurang? Träning eller disco? Äta nyttigt eller gott? Dagen är full av beslut som ska fattas. Men måste man välja? Chiquita tycker att det finns ett tredje alternativ.

2017

Alltid det bästa valet

Den europeiska anpassningen var en ny flerkanalskampanj som utnyttjade lokala särdrag, ”Alltid det bästa valet” (Always the Best Choice).

Det här är konceptet som inspirerade multisubjektkampanjen, utvecklad för att på ett fräscht, dynamiskt och lekfullt sätt beskriva att Chiquita-bananens ikoniska blå klistermärke, med sitt typiska leende och goda smak, alltid får alla att hålla med varandra.

Den nya varumärkeskampanjen sammanföll med resultaten från Brand Love Study av Smarty Pants. Denna banbrytande studie, som nu är inne på sitt nionde år, identifierar de varumärken som fångar hjärtat hos föräldrar och deras barn över hela USA. Chiquita inkluderades för första gången i studien och valdes av föräldrarna som det mest älskade bananvarumärket. Det rankades nummer 14 bland föräldrars topp 50 varumärken bland 347 varumärken och 20 kategorier.

2017

Banansolen kommer

Genom att använda enkelhet, djärvhet och humor lyckades vi få alla att tänka på Chiquita-bananer.

2017

Banansolen kommer

Vi behövde en ny sommarkampanj, och av en ren slump var det så att solen skulle förvandlas till en gigantisk bananform för större delen av Nordamerika under solförmörkelsen i augusti 2017. I vad som var vår mest framgångsrika kampanj hittills gjorde Chiquita självaste solen till sitt varumärke.

2019

Miss Chiquita, vår varumärkessymbol

Miss Chiquita bekräftade sin relevans i dagens värld med vinsten av det första PopIcon International-priset under Reklam.

2019

Miss Chiquita, vår varumärkessymbol

Hon blev också invald i 2018 Advertising Week Madison Avenue Walk of Fame 2018, som firar branschens främsta reklamikoner. Och 2019 gick Miss Chiquita återigen med i Madison Avenue Walk of Fame, den här gången för att fira sitt 75-årsjubileum.

Senare samma år röstades Miss Chiquita också fram bland de 10 ”sexigaste” märkesmaskottarna, och enligt Beyond är Miss Chiquita mer än bara sitt festliga utseende, hon är en stor förespråkare för Chiquita-varumärket. Hennes uppdrag var – och är fortfarande – att visa den roliga sidan av ett nyttigt mellanmål.

B-DAY

Chiquita är bananer

Bananen är världens fjärde viktigaste livsmedelsgröda efter ris, vete och majs. Mer än 10 miljarder av våra bananer äts varje år. Kvalitet och smak finns i vårt DNA, och symbolen för denna kvalitet har representerats under mer än 50 åren med vårt berömda, ikoniska blå klistermärke.