Kapitel kan väljas separat (på engelska).

Select all

Hjälp oss att begränsa vår miljöpåverkan genom att bara skriva ut det innehåll som intresserar dig.
Tack så mycket för din hjälp!

Ett meddelande från vår hållbarhetschef

Att vara transparent bygger på sunda data; under 2023 och 2024 investerade vi i en molnbaserad lösning som länkar till våra verksamhetssystem och skapar ett granskningsbart, säkert arkiv för hållbarhetsdata. Detta innebär att förbrukningsdata nu lagras på gårdsnivå tillsammans med dess medföljande koldioxidavtryck.

Nu när försörjningskedjans företagsansvar börjar bli lagstadgat på många av våra marknader tror vi att den transparens som våra system möjliggör kommer att vara nyckeln. Genom detta kan vi visa för våra kunder att vi känner till och förstår riskerna inom vår verksamhet och försörjningskedja och att vi har effektiv strategier på plats.

I denna rapport strävar vi efter att visa att vi har varit – och fortsätter att vara – fokuserade på de materiella frågor som har störst inverkan, men också frågor som vi kan göra meningsfull positiv förändring mot. Dessa frågor är matavfall, Tropical Race 4 (TR4) och koldioxidutsläpp.

Vi har också fortsatt vår långsiktiga rapportering om ämnen som löner, säkra arbetsförhållanden, klagomålsmekanismer och användning av växtskyddsmedel.

Peter Stedman

Hållbarhetschef

"Vi befinner oss i en intensiv period där våra kollektiva åtgärder har mycket betydande inverkan på vår planets jordbrukssystem och klimat. Vi måste noggrant välja de förändringar vi gör och inte försöka förenkla processer som har tagit generationer att utveckla."

Peter Stedman

Hållbarhetschef

Ett meddelande från vår ordförande

Idag verkar ett tillstånd av stress vara den nya normen i globala försörjningskedjor. I vår senaste hållbarhetsrapport redogjorde jag för min personliga erfarenhet av effekterna av två extrema väderhändelser – orkanerna Eta och Iota, båda orsakade av klimatförändringar – och deras inverkan på mitt hemland Honduras. Vi är jordbrukare i hjärtat och förödelsen av tusentals hektar mark var extremt upprörande för mig personligen och hela vårt team.

Två år senare är utmaningarna annorlunda, men osäkerheten är fortfarande hög. Konflikten sprider sig till fler delar av världen, och flera viktiga länder för bananproduktion i Latinamerika har upplevt sociala omvälvningar. Samtidigt har TR4, en jordburen svamp som Cavendish-bananer är mycket mottagliga för, spridit sig till tre bekräftade länder i Latinamerika. TR4 är endast detekterbar när den har varit i jorden i 12 till 24 månader, så det är mycket troligt att spridningen är större än vi för närvarande känner till.

Utmaningarna ställs mot bakgrund av kapplöpningen mot klimatförändringarna. Vi har allt mindre tid att göra meningsfulla förändringar i våra globala produktions- och konsumtionsmodeller om vi ska hålla den globala temperaturökningen inom 1,5 °C av förindustriella nivåer och undvika deras värsta effekter.

Carlos López Flores

Ordförande

Klimatförändringarna och nödvändigheten att bekämpa dem skapar verkliga kostnader. Under 2021 rapporterade vi att den genomsnittliga nederbörden i vår verksamhet minskade med 16 % mellan 2000 och 2020. Detta leder till ökade kostnader för bevattning och kostnaderna för att etablera det i områden som tidigare bevattnades 100 % med regn. De investeringar som behövs för att vårda markens hälsa och biologiska mångfald ökar också när vi försöker minska koldioxidutsläppen från oorganiska kvävegödselmedel. Vid sidan av detta är trenden som alla jordbruksverksamheter står inför – jordbruket är hårt arbete och eftersom realinkomsterna i Latinamerika fortsätter att stiga, har arbetskraftskostnaderna, på grund av färre människor som vill arbeta inom sektorn och den allmänna löneinflationen, en betydande inverkan på kostnaderna.

Under hela denna rapport reflekterar vi över styrkan i vår verksamhet för att mildra några av dessa kortsiktiga utmaningar och de investeringar som vi gör för att hjälpa till att ta itu med de långsiktiga. Detta inkluderar de positiva åtgärder vi vidtar för att minska koldioxidutsläppen från vår produktion, för att bevara den biologiska mångfalden och för att främja bananer som en del av en koldioxidsnål, växtcentrerad kost.

Framför allt kommer vi att fortsätta att prioritera hälsa och välbefinnande för våra människor och samhällen. De är hjärtat i vår verksamhet och deras framgång är vår framgång.

"Om hållbara val bara är tillgängliga för ett fåtal kommer våra ansträngningar att ta itu med klimatförändringarna att misslyckas."

Carlos López Flores

Ordförande

Om denna rapport

I 70 av vårt företags 150 år har de blå klistermärkena, som är en ikon för vårt varumärke, varit märket för högkvalitativ frukt, ett firande av skoj och ett sätt att hjälpa till att berätta vår hållbarhetshistoria. I den här rapporten går vi bakom det ikoniska blå Chiquita-klistermärket för att dela våra mål, framgångar, utmaningar och framtida ambitioner, och dokumentera våra framsteg under de två åren.

Sedan 2015, då Chiquita fick nya ägare och genomgick en omvandling, har vi konsekvent utvecklat vårt hållbarhetsarbete. Detta ögonblick satte punkt för många av de metoder som började med United Fruit Company år 1899. Dess långa historia var inte alltid något att vara stolt över. Vi kan inte förändra det förflutna – bara lära oss av det.

Chiquitas nya ledarskap, styrning och handlingar är helt annorlunda. Vi fokuserar på framtiden och ser till att våra handlingar återspeglar det bästa vi kan göra med den kunskap vi har idag.

Att underbygga vårt bästa kräver öppenhet. Vi erkänner detta och i denna rapport delar vi våra framgångar under de senaste två åren, men vi delar också det arbete vi fortfarande har kvar att göra. Vi har slöseri, vi har olyckor, vi har arbetskonflikter och vi har ett bristande utbud. Samtidigt betalar vi löner som går att leva på till alla våra anställda, investerar miljontals dollar i banansjukdomsforskning som kommer att hjälpa livsmedelssäkerheten i bananodlingsregioner och donerar miljontals bananer varje år till välgörenhetsorganisationen Feeding America. Sammantaget tror vi att vi skapar gemensamt värde för alla våra intressenter samtidigt som vi levererar hälsosamma, prisvärda bananer till konsumenter över hela världen. Vi har strukturerat denna rapport kring våra tre viktigaste strategiska pelare: Odlarkoden, Att vara en god granne och För allas bästa.

När vi gör anspråk på något gör vi det endast med oberoende verifiering. Om du vill veta mer om något i denna rapport kan du kontakta oss på sustainability@chiquita.com.

Om du läser denna rapport i tryckt form, så länge du återvinner den när du är klar, tog det 450 g koldioxid att producera den. Detta har inkluderats i vår koldioxidinventering för 2024. Den är tillverkad av 90 % återvunnet material, och alla bläck som används är vattenbaserade och biologiskt nedbrytbara. Rapporten är helt återvinningsbar genom normala avfallspappersflöden.

Partnerskap med Feeding America

Ett av de sätt vi arbetar för att bekämpa matsvinn och stödja våra lokalsamhällen är genom att samarbeta med organisationer som Feeding America, USA:s största välgörenhetsorganisation mot hungersnöd.

Varje år donerar Chiquita cirka 5,5 miljoner bananer till Feeding America, för att stödja människor som behöver näringsrik mat.

"Feeding America® är engagerad i ett Amerika där ingen går hungrig. Vi stödjer tiotals miljoner människor som upplever livsmedelsosäkerhet för att få den mat och de resurser de säger att de behöver för att frodas som en del av ett rikstäckande nätverk av matcentraler, statliga matcentralföreningar och måltidsprogram.

Vi investerar också i innovativa lösningar för att öka rättvis tillgång till näringsrik mat, förespråkar lagstiftning som förbättrar livsmedelssäkerheten och arbetar för att ta itu med faktorer som påverkar livsmedelssäkerheten, såsom hälsa, levnadskostnader och sysselsättning.

Sedan 2019 har vårt partnerskap med Chiquita resulterat i en donation av 5 500 ton bananer till Feeding America-nätverket av livsmedelsbanker, vilket ger färsk och näringsrik mat till människor som annars går hungriga. Vi är så tacksamma för Chiquitas stöd för att hjälpa till att bekämpa hunger året runt."

Mike Piotrowski

Senior Director, Regional Supply Chain Team (Central)

En internationell insats genom Yelloway

Yelloway är ett strategiskt, långsiktigt samarbete med våra partner för att bedriva forskning om bananer som är resistenta mot både patogena sjukdomar och miljöhot.

Organisationen grundades i Nederländerna 2020 som ett joint venture mellan Chiquita, KeyGene, MusaRadix och samarbetar med Wageningen University & Research, och fokuserar på TR4 och Black Sigatoka, en annan sjukdom hos bananplantor.

Inledningsvis med fokus på Black Sigatoka och TR4 – de viktigaste nuvarande och framtida hämmarna av effektiv, hållbar bananproduktion – kombinerar Yelloways tillvägagångssätt modern bioinformatik och klassisk växtförädling. Det är ett tillvägagångssätt baserat på tre kärnprinciper:

Genetisk mångfald: Yelloway har en egen samling med mer än 150 banansorter.

Detaljerad förståelse: Partnerskapet sammanför grupper som har en förståelse för växtbiologi och genetik, liksom för odlingssystemet som helhet.

Genetiska verktyg: Teamet har utvecklat och använder på rätt sätt genetiska verktyg som skiljer detta program från liknande forskningsprojekt.

År 2023 nådde partnerskapet en viktig milstolpe: Yelloway One (YW1). YW1 är den första i en ny generation av icke-GMO, helt klassiskt odlade banansorter, och den första som är resistent mot både TR4 och Black Sigatoka. Det har varit ett arbete av ett team av forskare under ledning av Dr Fernando García-Bastidas och tack vare Yelloways innovativa tillvägagångssätt tog utvecklingen bara tre år. Att bara förlita sig på klassisk förädling skulle ha tagit mycket längre tid.

Förstå våra utsläpp i scope 1 och 2

Vi inser att medan våra scope 2*-utsläpp har minskat sedan 2019 har våra scope 1-utsläpp ökat. Som diskuteras i denna rapport prioriterar vi att forska och pröva insatser fram till 2027 för att minska scope 1-utsläppen från våra gårdar, eftersom direkt kontroll här innebär att det är det område där vi har störst möjlighet till påverkan. Se vår rapport 2021–2022 för en uppdelning av utsläppen av växthusgaser (GHG) i vår värdekedja.

*Utsläpp enligt scope 2 är platsbaserade. Platsbaserade scope 2-utsläpp är utsläpp som beräknas baserat på den genomsnittliga utsläppsintensiteten för ett lokalt elnät.

Direkta växthusgasutsläpp från scope 1 och 2 (tCO2e)

Våra bananer med icke-blå klistermärken kan användas på en rad olika sätt, inklusive att bli till andra livsmedel.

Jordbruk

0 %

Förpackning

0 %

Mognad

0 %

Leverans

0 %

Transport

0 %

Frakt

0 %

Detaljhandel

0 %

Kund

0 %

Vi har minskat våra scope 2-utsläppav växthusgaser sedan 2019.

Laddar …

Bakom det blå klistermärket

Inledning Vår
strategiska vision
Odlarkoden Att vara en
god granne
För
allas bästa
Överensstämmelse

Hållbarhetsrapport
2024/25

/

Inledning
Vår strategiska vision
Odlarkoden
Att vara en god granne
För allas bästa
Överensstämmelse