Vilka är vi

Chiquita är ett ledande internationellt företag inom produktionen och försäljningen av färska livsmedelsprodukter, med 21.000 anställda i 70 länder. I Sverige är vi kända för bananer och ananas. Vi distribuerar även mycket annan färsk frukt världen över samt färdigblandade sallader och hälsosamma, närande fruktbaserade snacks, under varumärkena Chiquita® och Fresh Express®.

Sedan företaget grundades har passionen för kvalitet, de strikta kriterierna vid urvalet samt bibehållandet av högsta produktionsstandard, gett oss konsumenternas förtroende på 5 kontinenter.

Det hela började år 1870 när, enligt vad som berättas, Lorenzo Dow Baker (en av Chiquitas grundare) köpte 160 bananstockar på Jamaica, för att sälja dem i Jersey City. Här startade handeln med bananer mellan de tropiska länderna och resten av världen!
1903 togs ett viktigt steg då den egna flottan, Chiquitas Great White Fleet, sjösattes. Det innebar en verklig revolution för transport av bananer eftersom de bättre kunde bibehålla deras kvalitet under färden. De kylda fartygen, vitmålade för att reflektera solstrålarna garanterade en korrekt temperatur under hela resan.
År 1944 kom Miss Chiquita, den tecknade bananen som ger goda råd och information om näringsvärdet för denna, då fortfarande ganska sällsynta frukt. 
Från stocken, som är upphängd på krokar i lastrummen till lådan. Detta är den stora nyheten inom handeln med bananer under de första åren på 60-talet. Chiquita erhåller patentet och för bananerna innebär det verkligen en uppgradering på resan. Inga fler stötar och skakningar, utan en bekväm och komfortabel transport, för att nå destinationen i utmärkt skick!
Historiens lopp förändras definitivt år 1963, när man beslutar att klistra en etikett på de enskilda frukterna: den blå dekalen. De första etikettförsedda bananerna når Europa år 1967 och i Sverige blir de genast mycket populära.
År 1992 startar samarbetet med Rainforest Alliance, vars uppgift är att skydda ekosystemen och dess djurliv. Samarbetet leder till åtskilliga förbättringar i Chiquitas hållbarhetsarbete.
I mars 1999 firar Chiquita sina första 100 år med övertygelsen om att fira även de kommande 100. Ett sekel som gjort kvalitet och socialt ansvar till grundpelarna i företaget.


Chiquita 2015 "Just Smile" Campaign