News

Nickelodeon ska, i samarbete med Chiquita, få fler barn att bli fysiskt aktiva!
[ 08-06-2016 ]

”Ut och lek” är ett årligt initiativ av barnkanalen Nickelodeon, för att inspirera fler barn till att reflektera över sin digitala närvaro och vara fysiskt aktiva. Ut och Lek är för första gången ett internationellt samarbete med livsmedelsföretaget Chiquita. Förutom att TV-kanalen släcks ner för... Read All


”Ut och lek” är ett årligt initiativ av barnkanalen Nickelodeon, för att inspirera fler barn till att reflektera över sin digitala närvaro och vara fysiskt aktiva. Ut och Lek är för första gången ett internationellt samarbete med livsmedelsföretaget Chiquita. Förutom att TV-kanalen släcks ner för att främja barns utomhusaktiviteter får barnen även en varumärkesupplevelse online och vid fysiska event i anslutning på Lilla Göteborgsvarvet, Stockholm Mini Marathon och Skara Sommarland. 

Den 8 juni genomförs Nickelodeons årliga Ut och lek-dag, som i år genomförs i samarbete med Chiquita. Det internationella eventet hålls i över 20 städer och i totalt sju länder; Sverige, Belgien, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna och Schweiz. Syftet med kampanjen är att uppmuntra fler barn att reflektera över sin digitala närvaro och spendera mer tid utomhus. För att uppmuntra till lek och rörelse kommer kanalen att släckas ned den 8 juni kl. 13.00-17.00 och en ”Nickelodeon och Chiquita Lekplats” skapas på flera olika platser. 

- Vi vet att vi är en viktig del i våra tittares liv och vill verkligen uppmuntra våra tittare och följare till en aktiv och balanserad livsstil. Ut och lek-dagen är ett sätt för oss att bidra till en reflektion kring vikten av att vara röra på sig och tillsammans med Chiquita kan vi ge barnen en rolig mötesplats både utomhus och digitalt, säger Daniel Andersson, VP Produkt & Marknad för Nickelodeon, Viacom i Norden.  

I Sverige kommer ”Nickelodeon och Chiquita Lekplats” att vara ett aktivitetsområde under Göteborgsvarvets Lilla Varvet den 22 maj, Stockholm Mini Marathon 5 juni och på Skara Sommarland den 19 juni för barn och föräldrar med bland annat parkourpass, ansiktsmålning, klätterväggar, frågesportstävlingar och äventyr som  "Banana Mountain", "Banana Basketball", "Bungee Run" och  "Disco Ananas". Lekplatsen är designad för att inspirera barn till att vara aktiva och kreativa.  

- Tillsammans med Nickelodeon uppmuntrar vi barn till att vara aktiva och ha roligt, tillsammans med sina familjer. ”Nickelodeon och Chiquita Lekplats” ska inspirera barn till att ta del av Chiquitas varumärke genom en spännande och rolig Ut och lek-dag, säger Jim Hill, global Marknadsdirektör för Chiquita.

För att uppmärksamma eventet har Nickelodeon även skapat mobilapplikationen "Just Smile". I fotoappen kan användarna  ta en selfie och använda filter, inspirerade av Nickelodeons populära figurer som SvampBob Fyrkant och Teenage Mutant Ninja Turtles samt Chiquitas figurer.  "Nickelodeons och Chiquitas Lekplats" kommer även att marknadsföras online och på TV.

Läs mer här: http://dayofplay16.nickelodeon.se/
chiudi news

Chiquita om TR4
[ 11-11-2015 ]

Just nu pratas det en hel del om TR4 (den sk. svampdöden), en växtsjukdom som kan drabba bananplantan. Chiquitas bananer odlas i Latinamerika, dit har TR4 inte nått. Naturligtvis håller vi oss uppdaterade om dess spridning och nedan svarar våra experter på några av de vanligaste frågorna om växtsjukdomen: Read All

Just nu pratas det en hel del om TR4 (den sk. svampdöden), en växtsjukdom som kan drabba bananplantan. Chiquitas bananer odlas i Latinamerika, dit har TR4 inte nått. Naturligtvis håller vi oss uppdaterade om dess spridning och nedan svarar våra experter på några av de vanligaste frågorna om växtsjukdomen:
 

  • TR4 (förkortning av Tropical Race 4) är en växtsjukdom som drabbar bananplantan, vilken orsakas av en jordlevande svampart. Sjukdomen sprids via jordpartiklar, vegetabiliskt material från infekterade plantor och via vatten.
     
  • Inga kommersiellt odlade bananarter är resistenta mot sjukdomen och trots många års forskning finns ingen resistent alternativ art tillgänglig i dagsläget. Vissa begränsningsåtgärder testas för närvarande i Asien, vilka eventuellt kan bidra med långsiktiga lösningar.
     
  • TR4 sprids just nu i Asien (Filippinerna, Kina m.fl.) och har dykt upp i Australien, Afrika (Mocambique) och i Medelhavsområdet (Libanon). Sjukdomen har ännu inte uppträtt i Latinamerika eller Västafrika.
     
  • Medan sökandet efter andra lösningar fortgår är karantän, dvs förhindrandet av att infekterat material anländer till odlingar, det viktigaste verktyget för att motverka sjukdomens spridning. Det kräver samarbete mellan myndigheter, banaodlare och forskningsinstitutioner. Inget enskilt företag kan lösa problemet på egen hand.
     
  • World Banana Forum, vilket Chiquita är medgrundare av, har skapat en dedikerad grupp kallad TR4 Task Force. Denna inkluderar bananproducenter, regeringar och forskare med specifik expertis (från Wageningens Universitet, Bioversity m.fl.). Gruppen kommunicerar aktivt med olika parter för att tillhandahålla information och utbildning, samt säkerställa att samtliga berörda parter är fullständigt medvetna om riskerna och de förebyggande åtgärderna.
     
  • Sjukdomen kommer inte att innebära ett plötsligt slut på banaproduktionen. TR4 har spridits under tiotals år i Asien, trots det är bananer en fortsatt viktig exportprodukt för Filippinerna.
     
  • Chiquita distribuerar inga bananer från platser där sjukdomen återfinns.
     
  • TR4 utgör för närvarande inte ett hot mot Chiquitas affärer, men vi tar frågan på största allvar.
chiudi news